Door digitalisering en snelle ontwikkelingen in techniek krijgen we steeds meer mooie en nieuwe producten en/of diensten tot onze beschikking. Vijftien jaar geleden had ik niet eens de baan kunnen beoefenen, die ik nu heb. Ik zou dan ook niet oud genoeg zijn om te werken, maar dat even buiten beschouwing gelaten. Sommige mensen zien ook een keerzijde aan deze ontwikkelingen. Ze zijn bang dat kinderen niet meer goed face to face kunnen communiceren of ze zijn bang voor hun privacy. Wat mensen vaak niet beseffen is dat ze de technologie zelf in de hand hebben.

Ontwikkelingen stoppen niet

Ik maak mij daar af en toe ook zorgen om. Als je kijkt naar de trends van 2016 m.b.t. technologie, dan staat Virtual Reality op nummer 1. Facebook, Google, Microsoft en andere grote en kleine partijen steken daar heel veel tijd en geld in. Het moet het Next best thing worden. We verliezen al veel contact doordat we continue naar onze smartphone kijken en het kan dus zomaar zijn, dat we over een paar jaar allemaal met zo’n bril op lopen. Dan zien we elkaar helemaal niet meer face to face.

Dit is één scenario, maar ik denk dat het anders gaat lopen. Mensen blijven echt contact nodig hebben en blijven niet hangen in een virtuele wereld. Net als dat mensen niet alleen maar blijven hangen op Facebook. Ze gebruiken het als middel om in real life bij elkaar te komen. Er zijn bijvoorbeeld nog nooit zoveel festivals geweest, als in de afgelopen jaren en die ontdek je vaak op Facebook. Offline en online gaan alleen maar meer samen.

Ik zie dan ook veel meer voor me dat er digitale dingen geprojecteerd worden in de echte wereld i.p.v. dat je in een virtuele wereld blijft. Neem bijvoorbeeld de Hololens of geavanceerde lenzen zoals bionische contactlenzen. Dit is nog in ontwikkeling, maar gelukkig staat de techniek nooit stil.

Ouders geven het voorbeeld

Zelf kreeg ik pas een mobiele telefoon toen ik 15 was. Je kon er alleen mee bellen en smsen en thats it. Tegenwoordig groeien kids al op met smartphones en tablets. Ze weten vaak beter hoe zo’n apparaat werkt dan de ouders. Ik zou zeggen niks mis mee. Tot dat je je neefje voor de tv ziet staan en hij gaat swipen aan het beeld. Wanneer het beeld niet verandert, krijg je als reactie “hij is kapot”. In eerste instantie moet je erom lachen en sommige ouders zien het zelfs als “Facebook momentje”. Maar als je wat langer stil staat bij dit moment, ontdek je dat je het kind nooit uitleg heeft gehad over een tv. Kinderen doen hun ouders na en als de ouders meer tijd besteden aan hun smartphone dan is het ook logisch dat de meeste kinderen dat normaal vinden. Als jij continue je telefoon pakt bij elke trilling of melding, dan zullen ze dat ook imiteren. Geef zelf het goede voorbeeld, het begint tenslotte bij jezelf.

Technologie bepaal je zelf

Dit geldt ook voor privacy. Veel ouders posten van alles van en over hun kinderen op social media. Maar staan ze er wel bij stil dat je een digitale footprint creëert voor je kinderen, zonder dat ze daar zelf aan hebben bijgedragen? Aan de ene kant is het ook logisch. Ouders zijn trots op hun kinderen en dat willen ze graag naar de buitenwereld uiten. Voorheen waren het foto’s en die werden aan iedereen getoond die op bezoek kwam. Als tiener waren dat de momenten waarop je je zou schamen. Maar wat zijn de gênante momenten voor de tieners van de toekomst? Alle gênante momenten staan niet alleen op foto maar ook op video op het vrije internet. Dat is iets om over na te denken voor de volgende keer als je je smartphone pakt op een moment vast te leggen waar je nooit meer naar gaat kijken. Als ouders dat als voorbeeld geven is het niet vreemd dat Snapchat onder jongeren wint aan populariteit. Vluchtige content, alleen voor dat moment.

Waar het allemaal op neerkomt is dat de nieuwe technologieën prachtig zijn. Ze maken heel veel zaken veel gemakkelijker en toegankelijker. Maar laat je er niet door leiden. Zorg dat jij de technologie beheerst en laat het jou niet beheersen.

Technologie heb je zelf in de hand | His or Her

Over de auteur

Madawa, mede-oprichter van hisorher.nl, oftewel His; gek op koffie, kleding, fotografie, auto's & gadgets (welke man niet?). Al deze dingen breng ik samen en combineer ik met mijn passie voor online doormiddel van deze site.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.