Onlangs had Her geschreven over dat mannen van shoppen houden. Ik ben daar één van. Maar ik moet zeggen dat het personeel in winkels (voornamelijk kledingzaken) het wel heel moeilijk maken om nog van shoppen te houden. Misschien weet je al waar ik het over heb? Kort samengevat gaat het over de slechte service in winkels. Nu zijn wij mannen in de minderheid als het gaat om shoppen. Hoe ervaren de vrouwen dat? Vinden jullie vrouwen het nog leuk om te gaan shoppen in de stad of kruip je toch liever achter je laptop om online te shoppen?

Noodzaak of passie?

Ik blijf mij elke keer verbazen over het gebrek aan service in kledingzaken. Je wordt niet begroet als je de winkel inloopt, vraag je naar een maat, dan krijg je 9 van de 10 keer het antwoord “als het er niet hangt, dan hebben we het niet”. De medewerkers denken niet met je mee, hebben geen verstand van wat ze verkopen en zo kan ik nog wel 10 dingen opnoemen. Het is ook niet gek, want vaak zijn het scholieren/studenten die in kledingzaken werken.

Daar is overigens niks mis mee, dat kunnen ook goede medewerkers zijn, het gaat meer om de instelling, gebrek aan motivatie en passie. In een ideale situatie doet de medewerker zoveel mogelijk om de potentiële klant te helpen (instelling), want dat vergroot de kans op een aankoop. Het lijkt erop dat de motivatie en passie ontbreken bij de medewerkers. Ze krijgen alleen betaald op basis van uurloon en zonder bonus per verkocht artikel (motivatie). En als laatste heb je passie. Dat is denk ik nog wel het belangrijkste. Werk je er omdat je geld moet verdienen of omdat je het echt leuk vindt? Dat laatste mist in veel gevallen.

Verschuiving naar online

Ik vind het daarom ook niet gek dat er steeds meer online wordt geshopt en veel (offline) winkels omvallen. De meest gehoorde argument is dat de prijzen onder druk staan door online shops.

Naar mijn mening draait het daar niet om. Het draait, vind ik, om het gebrek aan service. Als er goede service mist, waarom zou je dan nog naar de winkel gaan? Online shoppen is dan veel praktischer en voor de beleving hoef je ook niet naar de winkel. Als dan de prijs online ook nog eens goed is, dan is de aankoop snel gedaan.

Passie voor je werk

Wat je ook doet qua werk, het draait tenslotte allemaal om passie. Als je affiniteit hebt met het product en je kunt er alles over vertellen, dan breng je dat ook over naar je klanten. Dit zie je heel goed bij kleine eenmanszaken. Vaak werkt de eigenaar dan ook in de winkel en kan je alles vertellen over de kleding die hij verkoopt. Maar het lijkt wel hoe groter een winkel wordt, hoe meer de passie verwaterd. Er moet meer op de kosten gelet worden en naar mijn mening gaat dat ten koste van de passie.

Nog niet uitgestorven

Gelukkig bestaan er nog wel van die mensen in kledingzaken. Zo werd ik laatst super goed geholpen in een winkeltje in Utrecht. Ik werd vriendelijk begroet, op het juiste moment werd hulp aangeboden, er werd meegedacht en ik kreeg zelfs tips. Een overhemd was niet op voorraad, er werd direct in het systeem gekeken of hij thuisbezorgd kon worden. Een artikel verkochten ze niet en er werd direct op de website van een concurrent gekeken, die op 5 minuten lopen zat om zo mijn outfit compleet te krijgen. Zo kan het dus ook. Ik was totaal verbaasd! Heel tevreden met mijn aankoop en ervaring liep ik naar de concurrent en daar hadden ze de memo niet ontvangen. Slechte service all over again!

Service in kledingzaken is gelukkig nog niet uitgestorven. Ik ga zeker terug naar deze winkel, maar alleen als dezelfde persoon er nog werkt haha. Koop jij liever offline of online en wat is jouw ervaring met shoppen?

 

Over de auteur

Madawa, mede-oprichter van hisorher.nl, oftewel His; gek op koffie, kleding, fotografie, auto's & gadgets (welke man niet?). Al deze dingen breng ik samen en combineer ik met mijn passie voor online doormiddel van deze site.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.