Ik heb van de week weer naar een Bollywoodfilm gekeken. Dit keer naar: Ki and Ka. De hoofdrolspelers zijn Arjun Kapoor en Kareena Kapoor Khan (nee ze zijn geen familie van elkaar). Dit verhaal deed me denken aan His or Her. Hij en zij staan centraal in deze film, net zoals hij en zij centraal staan in onze blogs. Ik neem jullie in deze blog mee naar het verhaal van Ki and Ka.

Ki and Ka

Ki staat voor Kia, de naam van de hoofdrolspeelster en Ka staat voor Kabir, de naam van de hoofdrolspeler. Kia is een succesvolle marketing manager. Ze wilt de beste zijn in het werk dat zij doet. Ze is een echte carrière tijger en ze heeft het niet van een vreemde. Haar moeder is ook erg succesvol en zet zich nog steeds in voor allerlei maatschappelijke belangen.

Kabir daarentegen is de enige zoon van een echte Business man. Hij heeft gestudeerd, maar heeft geen interesse om te werken of om te genieten van het geld van zijn vader. Hij wilt hetzelfde doen als wat zijn moeder ooit deed, huisvrouw zijn en zorgen voor het huis.

Ongewone situatie

Ki en Ka komen elkaar tegen en het klikt. Ka vraagt Ki vrij snel ten huwelijk. Ki wilt trouwen, maar wilt niet de zorgen van het huishouden op zich nemen. Ka wilt trouwen, maar wilt niet de kostwinnaar zijn, hij wilt de verantwoordelijkheid van het huishouden op zich nemen. Perfecte match zou je zeggen, toch?

De ongewone situatie, in dit geval dat de man gelukkig is om niet het geld in het laatje te brengen, maar dat hij financieel afhankelijk is van zijn vrouw, trekt in deze film de aandacht. In India (maar in het westen misschien ook niet?) is het ongebruikelijk dat de man niet werkt en thuis het huishouden doet, terwijl zijn vrouw buitenshuis geld verdient. Maar waarom moet de man altijd werken? Wat als de vrouw genoeg verdient om beiden te onderhouden en hier gelukkig mee is?

Uitdaging

In deze film ontstaat er ook onenigheid tussen Ki en Ka. Dat is wat er altijd gebeurt als een kostwinnaar altijd de aandacht krijgt, maar een keer niet, omdat de aandacht uitgaat naar de persoon die thuis het huishouden doet. Daarnaast wordt het huwelijk van Ki en Ka uitgedaagd vanwege de genderrol die een man of vrouw vervult in de Indiase maatschappij. Blijven Ki and Ka samen, of valt hun ongewone huwelijk uit elkaar door te voldoen aan de verwachting van de maatschappij?

Wil je een keer een Bollywoodfilm zien met een ander verhaallijn? Dan is deze film echt een aanrader. En voor alle anderen is deze film ook een aanrader! Ki and Ka draait nog in de dichtstbijzijnde Pathe bioscoop bij jou in de buurt!

Bron hoofdafbeelding: IMDB

Over de auteur

Shalini, mede-oprichtster van hisorher.nl, oftewel Her is: gek op eten, films, social media, de betekenis van het leven en gezelligheid. Reizen ziet ze als haar luxe hobby. Bloggen is haar manier van het uitdrukken van de kleine dingen uit het dagelijks leven.