Ik ben onlangs verschillende campagnes tegengekomen met dezelfde boodschap. Vrouwen besteden steeds meer aandacht aan de eigen schoonheid. Ze worden zich bewust van hun eigen lichaam (hoe dat er ook uitziet), eigen stijl en eigen identiteit. Het lijkt erop alsof ze het ook beginnen te accepteren.

Dit idee spreekt mij enorm aan. In deze blog besteed ik aandacht aan drie statements: de #choosebeautiful campagne van Dove, het filmpje van Bollywood actrice Deepika Padukone genaamd #MyChoice en de #ImNoAngel lingerie lijn van Lane Bryant.

In het eerste jaar van mijn opleiding Psychologie heb ik geleerd over de What is beautiful is good effect. Samengevat zegt deze theorie dat mensen die fysiek aantrekkelijk zijn, ook allerlei positieve eigenschappen krijgen toebedeeld. Bijvoorbeeld, fysiek aantrekkelijke mensen worden ook als aardig en intelligent beoordeeld. Deze theorie is oneerlijk ten opzichte van mensen die maar gemiddeld fysiek aantrekkelijk zijn. Je moet deze mensen eerst leren kennen, wil je ook positieve eigenschappen aan hen toekennen. Daarnaast is het schoonheidsideaal onderhevig aan veranderingen en is het cultuur afhankelijk. Wat is nu eigenlijk mooi en wie bepaalt dat?

Ik heb het idee dat vrouwen hedendaags struggelen met de eigen schoonheid. De meeste vrouwen zien niet hoe mooi zij zijn. Of zolang het niet tegen ze gezegd wordt, zijn ze er zelf niet van overtuigd. Deze gedachtegang wordt ondersteund door de onderstaande voorbeelden. Laten we een kijkje nemen in de opkomende bewegingen die ervoor pleiten dat vrouwen in alle kleuren, soorten en maten, mooi zijn!

#Choosebeautiful campagne

De filmpjes van de Dove choose beautiful campagne zijn opgenomen in de vijf steden, Shanghai, San Francisco, Londen, Sao Paulo en Delhi. In de filmpjes worden er twee deuren getoond. Boven de eerste deur hing een bord met de tekst ‘mooi’ en boven de andere deur stond de tekst ‘gemiddeld’. De vrouwen moesten door een van de deuren het gebouw binnentreden. Met andere woorden, vonden de vrouwen zichzelf mooi of maar gemiddeld? Op basis hiervan maakten de vrouwen namelijk een keuze voor een deur.

Waar denk je dat de meeste vrouwen voor hebben gekozen? Kijk maar naar dit filmpje:

 

#MyChoice

In India kunnen vrouwen zich niet zo vrij bewegen vergeleken met vrouwen uit westerse landen. Als je de foto’s op de Indiase modesites bekijkt, zou je dat gelukkig niet denken. Alle vrouwen horen vrij en in gelijkheid te leven en dus ook in India. In het kader van Vogue Empower is dan ook dit mooie, inspirerende filmpje gemaakt.

Dit filmpje is een schreeuw naar gelijkheid en empowerment van de vrouw in tijden waarin het erg hard nodig is.

#ImNoAngel

Lane Bryant staat bekend om zijn ontwerpen in een maatje groter. Hij heeft onlangs een campagne ontwikkeld genaamd #ImNoAngel. Dit is een reactie op de campagne van Victoria’s Secret, waarin the perfect body geïllustreerd wordt door drie graatmagere modellen. Lane Bryant maakt een statement met deze campagne, door te zeggen dat een maatje groter (niet obesitas) ook mooi en sexy is. Schoonheid is een breed concept dat op meerder manieren ingevuld kan worden.

Mijn boodschap achter deze blog ondersteunt de boodschap van de bovenstaande campagnes. Je hebt de keus om je mooi te voelen. Dat hoeft een ander je niet te vertellen. Als ik in de Dove reclame zou zitten, zou ik zelf misschien ook door de gemiddelde deur lopen. Nu ik steeds meer bezig ben met dergelijke reclames en standpunten, denk ik er anders over. Iedereen is mooi. Dus ook jij. De keus is aan jou. En wat kies jij?

Over de auteur

Shalini, mede-oprichtster van hisorher.nl, oftewel Her is: gek op eten, films, social media, de betekenis van het leven en gezelligheid. Reizen ziet ze als haar luxe hobby. Bloggen is haar manier van het uitdrukken van de kleine dingen uit het dagelijks leven.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.