Dit hoor je de laatste tijd steeds meer. Voornamelijk bij vrouwen, maar ik merk de laatste tijd dat mannen er ook wat van kunnen. “Koolhydraten maken me dik, dus deze week/maand/kwartaal eet ik ze niet”. “Daarmee val ik ook nog eens snel af”, wordt er dan vaak gezegd. Maar klopt dit wel?

Wat zijn koolhydraten?

Hierover is al veel geschreven, dus ik hou het kort. Koolhydraten zijn de brandstof voor je lichaam. Zonder koolhydraten te eten krijg je te weinig energie binnen. In principe kunnen we bijna een maand en soms wel langer zonder eten, vanwege onze lichaamsvet. Iedereen heeft lichaamsvet, zelfs afgetrainde mensen. Wil je normaal kunnen functioneren, dan heb je de koolhydraten gewoon nodig.

Het wondermiddel koolhydraatarm

Begin je aan een koolhydraatarm dieet, zoals veel dames tegenwoordig doen, dan gaat je lichaam over op het verbranden van je lichaamsvet. Dat is het wondermiddel waar elk dieet om draait toch? Gemakkelijk vet verbranden. Dat is ook waarom het zo populair is. Maar het is allemaal van korte duur. Op een gegeven moment heeft je lichaam door dat je lichaamsvet ook aan het opraken is. Wat dan gebeurt is dat je je vet juist niet meer verliest. Alles wat je eet, wordt zoveel mogelijk opgeslagen als vet, want je krijgt niet genoeg binnen. Nog een bijkomend verschijnsel, je hebt weinig energie en je wordt chagrijnig. Daardoor wordt het steeds lastiger om je koolhydraatarm dieet vol te houden. Ga je wel weer koolhydraten eten, dan komt het twee keer zo hard aan, want je lichaam heeft het een tijd niet binnen gehad. Dus alles wordt opgeslagen als vet.

Waar zijn de Fitness Chicks heen?

Had ik het niet een tijd geleden over Fitness Chicks die de sportschool overnemen om hun booty en buikspieren te trainen? Is die hype dan alweer voorbij? Nee, zeker niet. Het lijkt zelfs erger geworden, de sportscholen worden steeds drukker. De fitness Chicks willen ook niet aankomen en daarom gaan de meeste ook over op het koolhydraten dieet. Zeker voor deze groep geldt dat ze voldoende energie binnen moeten krijgen, want ze sporten meer. Kijk naar de Olympische spelers, die zie je toch ook geen koolhydraatarm dieet volgen? Dus waarom zou jij dat wel doen?

3 dingen die je wel moet doen!

Eet gewoon koolhydraten en stop met die koolhydraten hype. Kijk eerder naar wat je op een dag allemaal eet. Misschien niet meer elke dag hagelslag of Nutella op je brood smeren? Of die Frappuccino ook maar een keer overslaan? Niet elke dag mayonaise op je brood smeren of een vol glas jus d’orange drinken. Eet gewoon normaal en gevarieerd, want je hebt de energie nodig om door de dag te komen. Je zult merken dat je veel fitter bent. Bovendien, hoe kun je nou een bord pasta laten liggen???

Bord pasta wel en verder eet ik geen koolhydraten meer | His or Her

Tweede punt wat je moet doen is bewegen. Ik weet dat Netflix verleidelijk is of je hebt een kantoorbaan waar je 8 uurtjes achter je bureau zit. Maar bewegen is de key! Wie haalt er de 10.000 stappen per dag? Ik durf te wedden dat 90% dat niet haalt. Ik probeer daar de laatste tijd op te letten en het is best een uitdaging. Dit geldt ook voor de dames die aan krachttraining doen.

Kortom, zoals met bijna alles geldt, eet met mate wat je wilt en sla zeker geen koolhydraten over. Je hebt ze gewoon nodig. Onthoud je ook niet onnodig van lekkernijen, het mag zeker zo nu en dan. Zorg vervolgens dat je elke dag voldoende beweegt, minimaal een half uur en als laatste een goede nachtrust en dan kan je zo alle diëten in de prullenbak gooien!

Over de auteur

Madawa, mede-oprichter van hisorher.nl, oftewel His; gek op koffie, kleding, fotografie, auto's & gadgets (welke man niet?). Al deze dingen breng ik samen en combineer ik met mijn passie voor online doormiddel van deze site.

Gerelateerde berichten

2 reacties

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.