Bloggen is booming. Wie blogt er tegenwoordig niet? De een blogt voor zichzelf en post het niet op het web. De ander blogt voor zichzelf en anderen en heeft een eigen online blog. Er is echter ook een groep hele succesvolle bloggers. Zij hebben duizenden (soms zelfs wel miljoenen) volgers op bijvoorbeeld Instagram. Daarnaast gaan hun bezoekersaantallen per dag omhoog met duizenden. Als beginneling hebben wij dat zeker niet op hisorher.nl. Wij zijn simpelweg (nog) niet succesvol. Maar hoe word je dan een succesvolle blogger?

De cover van de Glamour wordt deze maand gedomineerd door de vijf succesvolste bloggers van Nederland. Ik heb de interviews gelezen en werd nieuwsgierig. Er wordt namelijk niet heel nauw ingegaan op hoe de bloggers zo succesvol zijn geworden. Ik lees dat zij hard werken en al een tijdje begonnen zijn met bloggen en dus al wat ervaring hebben. Verder bloggen de meesten ook in het Engels. Je vergroot daarmee wel je bereik en dus je bezoekersaantallen.

Zijn dat nu de succesfactoren? Of zijn er nog andere belangrijke punten waar je rekening moet houden om de top te bereiken?

Laatbloeiers

His en ik zijn pas begonnen met bloggen. Misschien zijn wij wel laatbloeiers en hadden wij eerder moeten beginnen met onze blog. Een aantal jaar geleden was ik bezig met studeren en stond bloggen nog niet op mijn to-do list. Het hele concept van bloggen was een ver-van-mijn-bed-show. Bloggen vind ik leuk. Het is een uitlaatklep en als anderen het leuk vinden om te lezen, dan breng je toch een stukje inspiratie over op een ander. Echter willen wij ook succesvol zijn en uiteindelijk misschien wel geld verdienen met onze blog.

Volgelingen

Een andere succesfactor is het hebben van veel volgelingen. Natuurlijk bouw je eerst op je eigen netwerk: je naaste familie, vrienden, kennissen, Facebook vrienden etc. Echter red je het niet met alleen dit bereik. Onze blogs worden op Facebook vaak gedeeld door een handjevol trouwe familieleden. Dat helpt, maar het moet verder gaan dan dat.

Bijvoorbeeld door het verkrijgen van volgelingen via andere social media. Instagram is daar een goeie voor. Zet je profiel openbaar (zodat je account toegankelijk is voor iedereen) en deel zoveel mogelijk met de wereld. Als anderen je post leuk vinden, kunnen ze ervoor kiezen om je ook te volgen. Ik vraag me alleen nog wel af wat de trigger is om een ander die je niet kent, te volgen. Waarschijnlijk is de een daar makkelijker is dan de ander.

Anna Nooshin

Een van de bloggers op de cover van de Glamour is Anna Nooshin. Zij heeft een boek geschreven genaamd: On Top. Dit boek verschijnt deze week en gaat over hoe je een succesvolle blogger kunt worden. Anna geeft tips en spreekt ook uit eigen ervaring. Je zou denken dat het ideaal is voor mij om aan te schaffen en door te spitten. Dat is namelijk nou net waar ik op dit moment in geïnteresseerd ben.

Echter weerhoud iets mij ervan om het boek toch aan te schaffen. Misschien ben ik bang dat ik daarin niet kan vinden waar ik naar op zoek ben. Anders kan iedereen het boek toch lezen, het advies opvolgen en vervolgens een succesvolle blogger worden? Er is toch iets anders, maar wat?

Waarschijnlijk is het de invulling die je eraan geeft. Je moet toch op je eigen manier in smaak vallen bij het publiek en authentiek zijn. Net anders zijn dan anderen, zodat je opvalt in de menigte van bloggers.

Misschien moet ik zelf wel een boek schrijven over mijn zoektocht naar succes in de blogwereld. Net zoals een verhaaltje uit de Donald Duck. De zoektocht naar succes werd niet beantwoord door Donald Duck. Hij werd echter wel rijk van het schrijven van een boek!

Over de auteur

Shalini, mede-oprichtster van hisorher.nl, oftewel Her is: gek op eten, films, social media, de betekenis van het leven en gezelligheid. Reizen ziet ze als haar luxe hobby. Bloggen is haar manier van het uitdrukken van de kleine dingen uit het dagelijks leven.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.