Sommigen van jullie zijn misschien bezig om de feestmaaltijden van december te vergeten. Ik schrijf graag toch nog even over eten.

Kookprogramma liefhebber

Ik heb nogal wat voedsel allergieën. Desondanks word ik helemaal gelukkig van de afleveringen van Masterchef Australia. Tijdens het kijken moet ik dan ook iets te eten hebben. Waarschijnlijk als compensatie dat ik niet dezelfde maaltijd van Masterchef kan proberen. Het gekke is dat ik 99% van de gerechten niet eet vanwege allergieën of vanwege mijn levensstijl. En dan nog snak ik naar ‘lamsrack met geroosterd pompoen en een salade’.

Hoe eet je?

Ik begon mezelf af te vragen waarom ik zo snakte naar de maaltijd die werd geserveerd aan de juryleden. Vooral omdat ik net klaar was met mijn avondeten. Honger kan ik direct uitsluiten, maar trek niet. Hoe kan je nog trek hebben als je eigenlijk ‘vol’ zit?

Ik heb vaak gelezen dat we niet alleen met de mond eten, maar dat we tijdens het eten alle zintuigen gebruiken. De geur beïnvloedt de smaakpupillen, maar een mooi opgemaakt gerecht doet dat ook. Een goed voorbeeld hiervan zijn de gerechten die in de kookprogramma’s worden geserveerd. Deze gerechten lijken wel net uit het ‘Guinness book of kookboek’  te komen.

20 minuten effect

Tijdens mijn studie heb ik een vak biologische psychologie gevolgd. Ik heb toen geleerd over een zogenaamde 20 minuten regel. Het komt erop neer dat je hersenen tijd nodig hebben om de signalen die aangeven dat je eigenlijk vol zit, te verwerken.

Tijdens de feestdagen heb ik thuis veel en lekker gegeten. Misschien jij ook wel? Het lijkt mij leuk om de 20-minuten-regel uit te proberen.

Zo doe ik het:

· Het is dinsdag en dan eten we thuis altijd vis! Ik heb net een bord met rijst, vis en groente op.

· Ik zet de tv aan en Masterchef begint. Al gauw zie ik een visueel aantrekkelijk gerecht en uiteindelijk de juryleden die het gerecht opeten (zucht..).

· Ik heb trek in iets lekkers, maar ik herinner mezelf dat ik vol zit. Ik heb namelijk net gegeten (oh ja).

· Deze gedachte houd ik vast en herhaal ik gedurende 20 minuten (lastig!).

· Resultaat: na 20 minuten heb ik geen bizarre trek meer in iets lekkers.

Mijn advies: maak je hetzelfde mee als ik, zit dan de 20 minuten uit. En herinner jezelf dat je echt geen honger meer hebt. Op deze manier ga je mindful eten, omdat je jezelf bewust maakt van je cravings.

Ik ben benieuwd of je geëxperimenteerd hebt met mijn doe-het-zelf techniek. Wil je vertellen hoe je dit hebt ervaren?

 

 

Over de auteur

Shalini, mede-oprichtster van hisorher.nl, oftewel Her is: gek op eten, films, social media, de betekenis van het leven en gezelligheid. Reizen ziet ze als haar luxe hobby. Bloggen is haar manier van het uitdrukken van de kleine dingen uit het dagelijks leven.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.