Ik heb het nu al een aantal keer gehad over de invasie van dames in de sportschool. Ze werken aan hun achterwerk en het verkrijgen van een sixpack. De dames proberen in ieder geval fit te worden en daar is niks mis mee. Ze doen wel één ding heel goed en dat is juist niet ‘ego lifting’. Daar kunnen wij mannen nog wat van leren. Ook al zijn wij al vele jaren in de sportschool, het ego lifting syndroom blijft erin zitten, zelfs bij de nieuwe aanwas. Het lijkt wel geprogrammeerd in de hersenen van alle mannen.

Wat is ego lifting?

De meeste mensen weten wel wat ego lifting is, maar ik zal de definitie toch nog even toelichten. Ego lifting: bij een oefening (bijv. bankdrukken) teveel gewicht proberen te drukken met als enige doel om indruk te maken op een ander en daarmee je ego te strelen. Het gevolg is dat je 100% meer kans hebt om een blessure op te lopen, totaal geen spiergroei realiseert en alleen maar je tijd aan het verdoen bent. De vraag blijft dan nog steeds, waarom doen we het?

Ego lifting begint al bij de jonkies

Ik kom nu al een aantal jaar in de sportschool en dan zie je elk jaar weer nieuwe mensen toetreden. Mensen die al boven de 30 zijn en toch nog fit willen worden, maar ook 16 en 17-jarigen die al heel snel op The Rock willen lijken. Bij beide groepen komt ego lifting voor.
Deze jongeren zien andere jongens/mannen zwaardere gewichten heffen en ze doen ze simpel weg na. Dat is heel jammer, want net als bij zoveel dingen is het niet zo simpel. De nieuwelingen hebben geen flauw benul hoe de ervaren sporters hun resultaten hebben bereikt en dat ze niet veel gewicht heffen om stoer te doen. Daar staan nieuwelingen niet bij stil, ze willen gewoon snel resultaat en daar gaat het altijd fout. Er bestaat geen snel resultaat.

Hoe moet het dan wel?

Het begint al bij het feit dat je met trainen alleen er niet komt. Zeker niet als je domweg zoveel mogelijk kilo’s probeert te heffen en geen goede vorm aanhoud. Goede vorm houd in dat je de juiste houding aanneemt voor een oefening en deze ook gecontroleerd uitvoert. Neem bijvoorbeeld een simpele bicep curl. Vaak genoeg zie ik jongens een veel te zwaar gewicht met momentum omhoog te krijgen en daarbij gebruiken ze elke spier behalve hun bicep. Dit heet simpelweg jezelf voor de gek houden. Zo moet het zeker niet.

Pak een gewicht waarbij je tussen de 8 en 10 gecontroleerde herhalingen kunt doen. Waarbij je dus ook echt zoveel mogelijk je bicep gebruikt. Zelfs als dit betekent dat je maar 5 kilo aan het curlen bent. Zo moeilijk is dat toch niet?

De langste, grootste, zwaarste etc.

Mannen willen elkaar altijd overtreffen. We willen altijd grappiger zijn, meer verdienen, een duurdere auto hebben dan de ander. Zo ook in de sportschool. Vaak genoeg hoor ik, hoeveel kan jij bankdrukken? Hoe hoger het getal hoe meer respect ze voor je hebben. Maar als je ze dan ziet, dan hebben ze gewoon moobs. Met andere woorden, leuk dat je zoveel kan drukken, het heeft dus totaal geen effect op je torso.

Het zijn de oerinstincten die deze reactie oproepen. Om altijd beter te zijn dan de andere persoon. Gelukkig zie je wel bij een aantal dat ze dit overstijgen en dan wel het juiste fitness resultaat halen. Lees je goed in en doe oefeningen op een betere manier met het juiste gewicht. Het boeit niemand dat je kleinere gewichten pakt.

Ego lifting, do you even lift bro | His or Her

Ego lifting‏
Doe je zelf wel eens aan Ego Lifitng?0%
63%Gemiddelde score
Waardering gebruiker: (3 Stemmen)
63%

Over de auteur

Madawa, mede-oprichter van hisorher.nl, oftewel His; gek op koffie, kleding, fotografie, auto's & gadgets (welke man niet?). Al deze dingen breng ik samen en combineer ik met mijn passie voor online doormiddel van deze site.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.