Allereerst wil ik aangeven dat ik niemand wil kwetsen met deze blog. Ik wil enkel mijn persoonlijke mening over een gevoelig onderwerp belichten. Deze blog gaat over de moeder van de Hindoestaanse bruidegom.

“Het mag niet”

Sinds ik klein ben, weet ik niet beter dan dat de moeder van de Hindoestaanse bruidegom niet welkom is op de bruiloft van haar zoon. Ik heb het altijd onmiddellijk vreemd gevonden, want waarom is deze moeder niet uitgenodigd voor de bruiloft van haar eigen zoon? Heeft zij iets gedaan wat niet mag? Het antwoord dat ik vaak kreeg was: “het mag niet”. Dat is uiteraard geen antwoord om vrede mee te nemen.

Komt ze wel of niet?

Je merkt tegenwoordig wel dat deze “oude gewoonte” niet meer nauw wordt nageleefd. De moeder van de bruidegom is weleens aanwezig op de bruiloft en vaak wordt er positief op gereageerd. Dit gebeurt dan wel in overleg met de ouders van de bruid, om een eventuele misverstand te voorkomen.

Echter, ik heb ook weleens gehoord dat de moeder van de bruidegom aanwezig was en dat er gefluisterd werd door de gasten: “wat doet zij hier”?, “wat een schande, zij zal ongeluk brengen”. Deze laatste zin is echt not done! Hoe kan de moeder van de bruidegom ongeluk brengen? Heeft zij een speciaal stofje in haar lichaam dat voor negatieve energie zorgt? En waarom heeft de moeder van de bruid dat dan niet?

Dit kan toch niet de reden zijn?

Gewoontes van vroeger

Ik ben ervan overtuigd dat veel gewoontes en handelingen binnen onze religie van vroeger zijn. Vroeger was een bepaalde handeling/regel praktisch en was het met een reden opgezet. De tijden zijn veranderd en de maatschappij is veranderd. Is het dan niet mogelijk dat bepaalde gewoontes en handelingen mee zullen veranderen?

Ik denk namelijk dat de moeder van de bruidegom in India nooit meeging naar de bruiloft om een hele andere reden. Tijdens een Hindoestaanse bruiloft reist de familie van de bruidegom af naar de bruid en haar familie. Op die plek vindt de huwelijksvoltrekking plaats. De familieleden die met de bruidegom afreizen noemen wij baraat. Vroeger bestond de baraat alleen uit mannen, tegenwoordig gaan ook vrouwen mee.

Volgens mij bestond de baraat vroeger alleen uit mannen, omdat de reis die afgelegd werd naar de locatie van de bruiloft, ver weg kon zijn. Deze afstand werd te voet afgelegd. Het was niet verstandig om ook de vrouwen mee te nemen, het kon namelijk ook gevaarlijk zijn. Iedereen merkt het als een bruidsstoet langskomt, zij waren dus een makkelijk doelwit voor rovers.

De vrouwen bleven dus thuis, samen met de moeder van de bruidegom. En niet omdat zij ongeluk zou brengen, nee, zeer zeker niet. Ik denk dat zij thuis bleef om:

  • Haar schoondochter te ontvangen bij terugkomst en thuis alles klaar te zetten voor de rituelen die thuis nog worden uitgevoerd.
  • Om de “gevaarlijke” reis te vermijden.

Hoe gaan wij hier hedendaags mee om?

Deze punten zijn hedendaags niet meer geheel van toepassing en dus niet redelijk om nog toe te passen. Als we gewoon met logisch redeneren kunnen bedenken dat iedere moeder haar zoon of dochter wil zegenen op hun belangrijkste dag, dan mogen wij toch niet besluiten dat zij niet naar de bruiloft van haar eigen kind mag? Dat is erg wreed en zou naar mijn mening niet meer mogen gebeuren.

Kijk maar naar Bollywoodfilms. Ik zie altijd dat de moeder van de bruidegom aanwezig is. In India is het hedendaags dus “normaal” dat de moeder van de bruidegom aanwezig is op de bruiloft. Als in India de oorsprong ligt van onze tradities, kunnen wij ons er hedendaags toch meer mee identificeren?

Nogmaals, dit is een gevoelig onderwerp in de Hindoestaanse gemeenschap. Alle families gaan er anders mee om. Bij de een is het echt not done om de moeder van de bruidegom op de bruiloft te hebben en bij anderen is het vanzelfsprekend dat dit oke is.

Ik kan alleen maar hopen dat we op korte termijn vreedzamer met elkaar om zullen gaan.

Over de auteur

Shalini, mede-oprichtster van hisorher.nl, oftewel Her is: gek op eten, films, social media, de betekenis van het leven en gezelligheid. Reizen ziet ze als haar luxe hobby. Bloggen is haar manier van het uitdrukken van de kleine dingen uit het dagelijks leven.

Gerelateerde berichten

35 reacties

  1. Dennis

    Interessant om te lezen, ik vermoed zelf dat de voornaamste reden is dat de vrouw op het huis moest passen. De baraat was vaak toch wel een paar dagen, soms misschien zelfs weken van huis. Dit om beroving te voorkomen, het huis schoon te houden, het vee in leven te houden, gewassen te verzorgen, etc etc. Ik denk dat het honderden jaren geleden gewoonweg practisch onmogelijk was om het huis wekenlang leeg en onbewaakt te houden. En tja aangezien de mannen het voor het zeggen (dachten te) hebben vroeger bleef de vrouw nu eenmaal thuis.

    Beantwoorden
    • Shalini

      Beste Dennis, ik denk ook dat dit ooit de grootse beweegredenen zijn geweest en dat wij dat nu gewoon aanhouden. Ik vind het alleen verschrikkelijk om nu nog te zien en te horen dat de moeder er is en er gefluisterd wordt dat ze weg moet. Als het geen kwaad kan, waarom kan zij dan niet blijven? Bedankt voor je reactie in ieder geval.

      Beantwoorden
    • Radha Thijm

      Vroeger woonde men niet alleen anders: demografisch, cultureel, langzamer, verder van elkaar etc. etc. Maar ook man en vrouw hun werk/ duties/ dharma was heel concreet. De moeder van de bruidegom bleef vooral thuis omdat ze op het huis moest letten, een Ze moest zich een hele prep voor bereiden als haar nieuwe schoondochter, de vrouw die de naam/faam etc etc een continuïteit zal geven, het huis in stapte! De moeder was in gelukzaligheid in haar preps, wetende dat deze nieuwe ziel die binnen komt alle zegen nodig had, dat was haar verlangen… ze hadden toen andere verlangs…Maar let wel er waren toen geen snelle wagens en machines etc.
      Nu leven we in een super moderne tijd, een tijd waar we alles super SNeLL willen hebben en dat ook een prioriteit aan geven…(niet nodig… )Een waarom niet, zo is de mens… meer en meer in een kleine tijd!
      Logisch gezien als ze wilt kan ze wel gaan waarom niet??
      Het is toch haar zoon’s bandhan?
      Een vraag en vele andere vragen die men door zelf reflectie wel kan veranderen en beantwoorden..de tijden zijn anders. Alles dat zegeningen kan brengen mag…
      AUM shanti

      Beantwoorden
  2. R Jibodh

    Ram ram graag wil ik effe vertellen waarom moeder van doelha thuis moet blijven. Er worden aantal poejas gedaan. 1 hiervan is kohobar poeja bhagwan detas devies pieter worden met mantra’s uitgenodigd. Er worden dia’s aangestoken voor een gezegend viva noem maar op Moeder van doelha is de de kracht van het gezin. Dia’s die aangestoken zijn met mantra’s en bhagwan die met mantra’s zijn uitgenodigd voor het zegen van doelha en doelhien moet thuis laten staan om mee te gaan met baraat. Om deze grote reden moet de moeder thuis blijven.Ik heb een beetje geprobeerd om vertellen waarom.Moeders is kracht thuis. Neemt mijn kwalijk niet als ik iets verkeerds hebt gezegd.jai Sri ram

    Beantwoorden
    • Shalini

      Beste R Jibodh, bedankt voor je reactie. Is dit zowel bij de Sanatan dharm als bij de Arya samaach zo? Mijn moeder is nadat de baraat aangekomen was, meegegaan naar de bruiloft van haar zoon (mijn broer). We hebben thuis alle rituelen uitgevoerd en vervolgens naar de huwelijksvoltrokking gegaan. Moeders kracht is zeker thuis, maar op deze specifieke dag ook tijdens de ceremonie als je het mij vraagt.

      Beantwoorden
  3. Amit Shaan

    Een groot deel van de Hindustanen zijn volgers. Mensen die hun hersenen niet of nauwelijks gebruiken. Blindelings dingen overnemen van anderen (pandit (bandiet), ouders of familie) zonder erbij na te denken of dit wel correct is of niet. En dat is bijzonder jammer! Hindustaanse traditie en cultuur is sterk vervuilt. En als de “volgers” deze vervuiling klakkeloos overnemen blijft dit voortbestaan. Het wordt tijd dat Hinustanen kritischer naar zichzelf en hun tradities kijken.
    Om een directe reactie te geven op jouw blog Shalinie, het volgende:
    Als volgens de Hindustaanse traditie een moeder bij het huwelijk van haar zoon niet aanwezig mag zijn, is er serieus iets mis met deze traditie. En alleen een echte Hindustaan is bereid deze traditie te verwerpen. De rest heeft eigenlijk geen meerwaarde voor het Hindoeïsme, want voor hen geldt: “niets afslaan, behalve vliegen”.

    Beantwoorden
    • Shalini

      Beste Amit, ik ben het met je eens dat we niet alles klakkeloos moeten overnemen, maar wel kritisch moeten kijken naar de reden waarom iets op een manier gebeurt. Bedankt voor je reactie!

      Beantwoorden
  4. Bazig

    De vivah sanskaar is een van de belangrijkste momenten waar religieuze rituelen plaats vinden, naar mijn idee moet iedereen hier bij kunnen zijn.

    Er staat nergens dat de moeder niet welkom is. Dit is een traditie en staat los van religie. Tegenwoordig ontvangt de moeder de bruid en bruidegom samen met nog wat oude vrouwtjes. Op zich een mooie traditie als je kijkt dat de moeder ook een belangrijke rol heeft bij het vertrekken van de baraat, het is maar hoe je het bekijkt en wat je wilt.

    Het is aan de moeder/zoon zelf om de keuze te maken, ga ik na de bruiloft van mijn zoon/wil ik mijn moedernaast me hebben in de maroh…. god heeft immers iedereen verstand gegeven om keuzes te maken

    Ga je zelf je keuze maken of ga jij je leven laten leiden door wat andere denken en lopen met het idee ‘bare sarm ki baat’

    Wat boeit het hoe ze in England of in Bollywood trouwen, belangrijkste is volgens mij de rituelen omtrent de de Vivah sanskaars, de Sanatan Dharm…maar daar draait het tegenwoordig allang niet meer om, trouw gewoon in het stadhuis, gebakkie erbij, rock and roll… gaan met die banaan!

    Beantwoorden
    • Shalini

      Beste Bazig, ik ben er ook van overtuigd dat er nergens staat dat de moeder van de bruidegom niet welkom is. Zij mag zelf beslissen of ze wel of niet gaat. En laat je leven inderdaad niet leiden door wat anderen zeggen of denken. Daar gaat een andere blog van mij over (manai ka boli). Goed dat is een andere verhaald.
      Bedankt voor het delen van je mening!

      Beantwoorden
  5. Sunita

    Beste Shalini, je hebt het mooi beschreven en idd. Is het zo dat de “volgers” klakkeloos aannamen wat er gezegd werd. Zo ben ik het ook niet eens dat vrouwen in de menstruatie periode niet mogen deelnemen aan bepaalde rituelen. Hierover heb ik op mijn fb pagina iets overgeschreven…want tenslotte heeft de universele energie de vrouw zo geschapen.

    Beantwoorden
  6. Pari

    Bedankt voor dit meesterlijke artikel! Ik hoop dat het heel veel gedeeld wordt, want het idee is zo logisch, maar mensen willen zich niet aanpassen. Ik heb me altijd afgevraagd waarom de dulha altijd zo een geel pak met een kroon draagt en de dulhin een rode sari. Ik krijg altijd als antwoord dat het zo hoort, maar waarom eigenlijk? Ik vind dat geel pakje en dat kroontje echt ouderwets. En waarom mogen de dulhin en dulha voor het huwelijk niet bijelkaar komen? Dit vind ik allemaal zo raar. Een gezamenlijke bhatwaan is toch ook leuk?

    Beantwoorden
    • Shalini

      Hoi Pari, bedankt! Ik vraag me ook heel vaak af waarom bepaalde rituelen worden uitgevoerd. Dat is belangrijk om te weten, je wilt toch niet zomaar iets doen alleen maar omdat het moet? Leuk om te lezen dat jij dat ook hebt! En de blog is trouwens heel veel gedeeld 🙂

      Beantwoorden
    • Anoniem

      Wij komen vooral uit het gedeelte in India (bihar en uttrapradesh) waar ze in een djora
      Djama trouwen en een maur dragen. Dat is gewoon traditie. Maar de keuze is aan de dulha zelf. Tegenwoordig trouwen ze gewoon in een sharwani en pagrie. En dulhins zie ik ook vaak roze dragen tegenwoordig. Het is dus geen must maar puur een kwestie van traditie.

      Beantwoorden
  7. Ronald R.

    Waarom nemen we altijd de makkelijke dingens in het leven op…waarom gaan we er niet achter aan van waarom deze dingens gebeuren…waarom een vergelijking maken tussen sanatandharm en arya, als men niet aan een vredige antwoord komt…waarom gaan met dan gelijk vergelijken met de andere religie en waarom als men iets niet snap het gelijk gooit op de religie en dan nog bollywood voorbeelden gebruiken in het leven terwijl iedereen weet dat bollywood fictief is..En als we een makkelijke antwoord zien in india dan willen we die heben en als we er niet mee tevreden zijn dan nemen we het westerse.
    Dat wat R. Jobodh zegt over devta, pitr enz enz..klopt helemaal maar tegenwoordig gebeurd het niet meer door het verwesteren van de hindoestanen.
    Als we een voorbeeld willen nemen van India dan moete we ook hindi leren…maar nee daar hebben we het te druk voor maar oordelen over iemand kunnen we heel goed.
    Als we ons moeten aanpassen aan het veranderen van tijd…waarom trouwen we dan nog…waarom krijg een vrouw nog steeds kinderen en niet mannen.. waarom groeien de bomen nogsteeds goed en niet onderste boven…als we ons zelf willen goed spreken dan geven we de tijd de schuld…. hoeveel hindoestanen weten nog wat een hindoe zijn is…een hindoe ben je niet geboren een hindoe word je. en dat wat we niet snappen.. hoeven we niet op domme of stomme religie te gooien.. men moet weten wat lokritie is en wat religie is.
    En weet wat het betekend waarom er niets gedaan mag worden tijdens menstruatie.

    Beantwoorden
  8. Shalini

    Beste Ronald, met deze blog zeg ik niet dat we volop moeten moderniseren en maar gewoon moeten doen wat we willen, zonder respect te hebben voor religie en waarden en normen. Nee. Ik vraag me af waarom bepaalde dingen gaan zoals ze gaan. En waarom ik nog steeds zie en hoor dat de moeder van de bruidegom niet aanwezig mag zijn, omdat zij ongeluk brengt. Dus ik ga achter bepaalde zaken aan en stel ze ter discussie.

    Beantwoorden
  9. Natasha

    Ik ben zo blij dat je dit deelt! Ik vind het zoo een domme traditie! En vooral als mensen alleen zeggen “het mag niet”. Het wordt echt tijd dat er nagedacht wordt over tradities. Het is gewoon heel dom om niet zelf na te denken en te blijven beredeneren. Ik ben blij dat mijn schoonmoeder ons heeft kunnen zegenen. Een betere/mooiere zegen kan een zoon (en schoondochter) zich niet wensen..

    Beantwoorden
  10. Anoniem

    In bepaalde delen van India dansen de ouders vooraan de stoet van Bharaaat en nemen ook deel in de Maro aan alle handelingen . Het hangt van de familie af.

    Beantwoorden
  11. viresh

    Het belangrijkste is gewoon: wat zegt je gevoel als dulha zijnde. Hou je van je moeder en wil je dat ze erbij is bij zo’n bijzondere gebeurtenis? Dan moet je het zeker doen! Wil je dat niet, dan vraag ik me wel af of de druk van de samenleving zo groot is of dat je je moeder er gewoon niet bij wilt hebben. Rituelen en dat soort zaken staan nooit boven de mens; let wel: rituelen zijn er VOOR de mens en niet omgekeerd. Als wij als mannen massaal onze moeders meenemen is deze traditie ook binnenkort afgelopen en hoor je er geen pandiet meer over. Pandiet zegt altijd moeder is het belangrijkste, nou het tegendeel blijkt…

    Beantwoorden
  12. Anoniem

    Hoi, ik heb altijd meegekregen dat de reden dat de moeder thuis blijft is dat er een diya aangemaakt wordt welke niet mag doven. De diya staat voor geluk, voorspoed etc voor het getrouwde echtpaar. De moeder waakt over deze, tot haar zoon thuis komt met zijn bruid.

    Beantwoorden
  13. Sharmila

    Doe wat je wilt. Waar jij je goed bij voelt als moeder vd dulha zijnde. Ik vind het ook erg achterhaald dat zij thuis zou moeten blijven.
    Het ergste vind ik dat veroordelen van elkaar. Als je thuis wilt blijven …prima. Anderen hoeven daar niet negatief over te doen. Daarentegen ga je als moeder wel mee…net zo prima. Laten mensen daar geen schande over van spreken.

    Persoonlijk vind ik sommige tradities sws oneerlijk en vrouwonvriendelijk.
    (bv menstruerende vrouwen en weduwen die dingen niet mogen doen)

    Beantwoorden
    • Shalini

      Helemaal mee eens. Iedere familielid, met name de ouders, zou op zo’n dag zelf mogen bepalen welke rol zij spelen in het geheel.

      Beantwoorden
  14. Stanley Badri

    Een onderwerp waar al veel meningen over zijn.Ik kan niemand verbieden om met baraat mee te gaan. Elke moeder moet voor zich zelf uitmaken of zijn deel wilt uitmaken van het geheel. En welke motieven..Een vader van bruidegom /dulha speelt al een kleine rol in huwelijks ritueel. Welke rol zou de moeder van Dulha daarin nog kunnen spelen…Of is het dat zij haar zoon de hand wilt vasthouden..

    Eenmaal als je huis verlaat en zeven ronden om je moeder loopt geef je als Dulha aan dat je je jongensleven vaarwel zegt en als een man je bruid gaat ophalen.

    Een moeder die haar zoon niet los kan laten zal er bij willen zijn…..

    Beantwoorden
    • Shalini

      Bedankt voor je reactie! Het gaat in deze blog niet over dat een ouder aanwezig moet zijn puur om de rituelen, hoe groot of klein die ook mogen zijn, maar het gaat mij erom dat zij wel deel moeten kunnen uitmaken van deze dag. Iedere familielid zou naar mijn mening aanwezig moeten kunnen zijn als zij dat zelf wensen.

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.